Vaccinera med relationer

Ännu en skolskjutning. (DN, Aftonbladet, Expressen, SvD) Än en gång i Finland. Kommer vi att kunna hitta ett svar på att Finland än en gång drabbats? Förmodligen inte. Vet vi varför elever skolskjutningar förekommer? Ja. Det vet vi. För att kunna skjuta någon måste man sakna en relation. Man måste kapa alla band till de människor man vill döda. Man måste avhumanisera dem. Känner man medlidande och empati så kan man inte döda.

Vi ska därför ge akt på elever som väljer att dra sig undan och inte har någon förtrogen. Egentligen borde det ligga på studiehandledare eller mentors ansvar att ta reda på om eleven är förtrogen med någon. Vaccinerar vi med goda relationer så får eleven någon att dryfta sina bekymmer med och dessutom är det svårare att avhumanisera människor.

Ett litet exempel: Du har din första lektion i en grupp och en elev stannar kvar efter lektionen och förklarar att han inte vill gå till en annan lärares lektioner. Du kan säga till eleven att han måste gå till lektionen och därmed kunde diskussionen varit slut. Eleven hade avvisats, du hade varit lojal med en kollega och allt hade varit frid och fröjd.

Men nu frågar du i stället varför? Eleven svarar att han blivit avvisad av läraren och att läraren betett sig illa på andra sätt. Du kan då släta över och säga att den andre läraren förmodligen hade goda skäl för sina handlingar. Men i stället svarar du eleven att om det gått till på det viset som eleven beskriver så är det oacceptabelt. Så ska en lärare inte bete sig. Då har man rätt att klaga.

Du frågar istället eleven om han vill ha hjälp att framföra klagolmålet. Eleven svarar att han vill göra det själv. Du frågar om eleven ville träna på att klaga för dig. Du spelar den andre läraren. Eleven tackar nej och går. Du går snabbt till den andre läraren och berättar att eleven varit hos dig och pratat. Det kan hända att den andre läraren ser lite skyldig ut.

Detta moment är visserligen en hederssak och en avvägningsfråga. Ska man skvallra när elever sagt något i förtroende till dig? Lita på magkänslan. Det man kan vinna med att gå till den andre läraren är att klagomålet kanske tas bättre emot av den andre läraren om du sufflerat i förväg.

Det blev ett långt exempel om hur man kan jobba. Men min slutsats är att avvisa inte förtroenden! Jag ser det ske omkring mig alltför ofta. Jag har sagt det förr: Du ska vara lojal med dina elever först och främst, inte med dina kollegor.

Jag vet inte vad som låg bakom skolskjutningen i Finland. Men kommer det fram att han tidigare blivit avvisad och att han inte haft någon att anförtro sig till så blir jag inte förvånad.

Lite om dumheten i nyhetsframställningen

Det verkar som att eleven som sköt har lagt upp klipp på sig på Youtube. Dådet verkar vara välregisserat. Är det å inte mycket korkat av våra tidningar att berätta om detta? Och är det inte lite väl provocerande att få en pistol riktad mot sig när man går in på våra tidiningars hemsidor, speciellt som det är eleven som utfört dåden som håller i vapnet? Skärp er för fan kvällsblaskor! Ni uppmuntrar till fler tragedier av den här typen!

Uppdaterat

DN problematiserar mediebevakningen i artikeln ”Den ultimata bekräftelsen”.

”- Det här är gärningsmannens bilder som journalistiken okritiskt tar över och publicerar. På så sätt får man då se händelsen ur hans perspektiv: Hans grandiosa iscensättningar av ett slags önskebild av sig själv. Det medierna gör genom att repetera bilderna är att i viss mån reproducera den heroiseringen och i viss mån glorifieringen av en våldsverkare. Och det är precis det han själv vill uppnå, säger Andén-Papadopoulos.”

Martin Grann, Kriminalvårdens utvecklingschef, svarar på läsarnas frågor i SvD i artikeln ”Internet har en utomordentligt stor betydelse”.

”Jag tror i det här sammanhanget mycket mer på det som brukar kallas primärpreventiva insatser. De är mycket mer indirekta och kan möjligen uppfattas som ”flummiga” och mindre handlingskraftiga, men med dessa riskerar vi i varje fall inte att skapa nya problem istället för att lösa det gamla. Det vill säga, en fungerande skolhälsovård, barn- och ungdomspsykiatri, men också mer resurser för att restaurera den hårt kritiserade lärarutbildningen. Kunniga, trygga och kompetenta lärare som finns nära sina elever och har kunskaper och redskap för att hantera svåra situationer borde vara det enskilt viktigaste för att förhindra hot och våld i skolmiljön. Jag skulle också utveckla och studera sådana nyckeltal som antalet elever per lärare och till exempel antalet tusen elever per skolpsykolog (skolpsykologerna har drastiskt minskat och nästan försvunnit i svenska skolor – vad betyder det för det förebyggande arbetet?).”

SvD har frågat runt bland våra riksdagspolitiker och de verkar i mångt och mycket vara inne på rätt spår. Kanske kan tragedin i Finland leda till att många elever som mår dåligt uppmärksammas.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

[Jag tycker det kändes oetiskt med reklam strax under inlägget så jag flyttade ner reklamen lite.]

2 reaktion på “Vaccinera med relationer”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *