Psykosociala funktionshinder

Ungefär tio procent av våra elever i skolan har någon form av psykosocialt funktionshinder. De vanligate vi stöter på är ADHD, Aspergers syndrom och Tourettes syndrom. Jag skulle kunna skriva spaltmil i detta ämne, men jag väljer att koncentrera mig på det väsentligaste.

Är det så att några av dina elever är ovanligt provocerande, närgången, frågvis, lillgammal, argsint m.m, kort sagt avviker alltför mycket från normen, så är det förmodligen ingen ouppfostrad skitunge du har att göra med. Det är mycket möjligt att eleven bör utredas för att få en diagnos. Ta alltid kontakt med elevvårdsteamet vid minsta misstanke.

De här funktionshindren är luriga saker. Beteendet du ser på ytan behöver inte alls vara ett uttryck för det du tror. Har du inte fått någon form av fortbildning om Asperger, ADHD och Tourette så se till att skaffa det med en gång! Det finns många omkringresande föreläsare som berättar om sina livsresor. Lyssna gärna till Christoffer Gillberg eller Gunilla Gerland om du kan. Riksföreningen för autism och Pedagogiskt perspektiv anordnar många bra kurser och föreläsningar.

Sponsrade länkar:

Gunnel Norrös Att leva med autism / Asperger syndrom – vad innebär funktionshindret? hos bokus.com

Tony Attwoods Om Aspergers Syndrom : Vägledning För Pedagoger, Psykologer Och Föräldrar hos bokus.com

Luke Jacksons Miffon, nördar och Aspergers syndrom hos bokus.com

Böcker av Christoffer Gillberg hos bokus.com

Christoffer Gillbergs Ett barn i varje klass : om ADHD och DAMP hos bokus.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *