Datorspelens belöningssystem – irl

Speljournalisten Tom Chatfield talar på TED.com om datorspel och på vilka sätt spelen påverkar hjärnan. Tom menar att vi kan ta med oss lärdomar från datorspel för att skapa olika typer av belöningssystem för att främja exempelvis goda studieresultat, en bättre miljö och sundare kosthållning.

Toms resonemang ligger ganska nära de tankegångar som finns inom kognitiv beteendeterapi (KBT).

Chatfield har hittat sju olika faktorer som gör att människor spelar spelen timme ut och timme in utan att tröttna. Vad av detta kan vi lyfta in i hemmen och i klassrummen:

  1. Använd ett erfarenhetssystem – I spel samlar spelaren ofta erfarenhetspoäng för att avancera mot nya nivåer, levels.
  2. Flera lång- och kortsiktiga mål – I spelen samlar spelaren ofta föremål för att få bättre rustningar, vapen och riddjur, på lång sikt syftar det kanske till att besegra slutbossen.
  3. Belöna allt spelaren gör – Det är vanligt att alla handlingar belönas på något vis. Däremot bestraffas sällan misslyckanden. Du blir inte av med det du samlat ihop tidigare i spelet.
  4. Snabb, tydlig och regelbunden återkoppling – Feedback och konsekvenser ska komma snabbt inpå själva handlingen. Spelen är bra på att visa exakt vad handling leder till, vad den orsakar, oavsett om om den lyckas eller inte.
  5. Osäkerhet – Alla spel har en viss mängd osäkerhet inprogrammerad. Du kan inte säkert veta att en handling leder till en viss belöning, men du kan vara ganska säker. Dessutom finns en liten sannolikhet att en viss handling leder till en fantastisk belöning.
    Jämför med att spela på lotter. Skulle du köpa en lott om du visste att varje tiokronorslott gav sju kronor tillbaka? Nu vet du att det är så ändå i praktiken. Men du köper ändå lotten för att du hoppas att det är du som ska vinna den där miljonvinsten.
  6. Inlärning vid ökad uppmärksamhet – Datorspel innehåller moment där du behöver vara olika mycket uppmärksam. Speltillverkarna vet att inlärningen ökar när koncentration och intensitet ökar. Därför placeras ofta betydelsefull information då spelkonstruktörerna vet att spelaren sinnen är extra skärpta.
  7. Människor – Den viktigaste motivationsfaktorn är andra människor. Det finns inget som ökar motivationen så mycket som när man får jämföra sig med andra och samarbeta med andra. Ett bra exempel på detta är spelargillen (guilds), räder och instanser som får spelare att samarbete för ett gemensamt mål.

I teorin skulle det alltså gå att överföra samma intensitet och engagemang i exempelvis skolan som i datorspel om vi baserade skolan på Chatfields principer.

Den lärande hjärnan av Torkel Klingberg på bokus.com

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *